Universiti Utara Malaysia (UUM) - Programs, Courses, Fees and Reviews 2019

Universiti Utara Malaysia (UUM) is a public university situated in the town of Sintok, Kedah. UUM was established to primarily develop and promote management education in the country. It is among the few public universities vested with autonomous status by the Ministry of Higher Education. Established in 1984, UUM is the sixth Malaysian public university to be erected, and it was solely set up for management education. Its College of Business (COB) has approximately 500 academic staff which makes it the business college with the largest number of academic staff in the country. Moreover, UUM has been ranked highly in SETARA (5 star), MyRA and Top Business Sch00l (TBS). UUM was the first university to implement fiber optics in the campus networking infrastructure to promote technology in education as well as ensuring their students latest information and developments. In the near future, UUM plans to offer a Bachelor of Business Administration in Golf Management with Malaysian Golf Academy. In terms of achievements and awards, UUM has participated and won medals at several exhibitions like the Malaysia Technology Exhibition, the International Invention and Technology Exhibition, the Seoul International invention Fair and the International Institution of Higher Learning Conference.




UUM ADDRESS


UNIVERSITI UTARA MALAYSIA MAIN CAMPUS
06010 Sintok
Kedah Darul Aman, Malaysia

UUM KL CAMPUS
41-3 Jalan Raja Muda Abd Aziz
50300 Kuala Lumpur, Malaysia


UUM REVIEWS

4.4 out of 5 stars from 196 Google reviews.

QS World University Rankings


UUM Courses and Fees 2019 (melalui UPU Online)

To get more information about studying at UUM > Request Info.



Professional and Continuous Education Centre (PACE) - UUM
(Laluan Alternatif untuk mendapat kelulusan IPTA - UUM)

Sejak 1 April 1996, Unit Pendidikan Jarak Jauh (UPJJ) yang dahulu dikenali sebagai Pusat Inovasi Pendidikan (Pusat Inovasi Pendidikan-PIP) telah menguruskan pembelajaran jarak program (PJJ) di UUM.

Walau bagaimanapun, dengan perkembangan pesat dalam sektor pendidikan, PACE telah ditubuhkan pada April 1999 , dan pengurusan UPJJ telah dipindahkan ke bawah pentadbiran PACE .

Dalam struktur yang dahulu, terdapat tiga (3) unit pentadbiran, iaitu Unit Pendidikan Jarak Jauh (UPJJ), Unit Francais dan Berkembar (UFB) dan Unit Pembangunan dan Pendidikan (UPP).

Program pertama UPJJ adalah Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Perniagaan dengan Kepujian BBA (Hons) pada 11 April 1998 dan program kedua adalah Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Awam dengan Kepujian BPM (Hons) telah diperkenalkan kepada calon-calon. Pada 1 April 1999, Unit kerjasama dan Berkembar (UKB) yang ditubuhkan pada 3 Mei 1998 (sebelum ini di bawah Pusat Penyelidikan & Perundingan (PPP)) telah diserahkan kepada dan ditadbir oleh PACE .Ia mengendalikan program Kerjasama & Berkembar antara UUM dengan Institusi Pengajian Tinggi Swasta ( IPTS).

Selain daripada unit-unit yang sedia ada , Unit Pembangunan Korporat (UPK) juga diwujudkan untuk merancang kursus-kursus jangka pendek yang menawarkan sijil anugerah kehadiran kepada para peserta. PACE dibangunkan lagi apabila Unit Diploma Kawal Setia (UKS) telah ditubuhkan pada 15 Disember 2001 untuk menyelaras penyeliaan program-program diploma yang sebelum ini diselaraskan oleh Fakulti.

Selepas penubuhan unit pengawasan ini, program diploma yang dijalankan oleh setiap fakulti dengan kolaborasi swasta Institusi Pengajian Tinggi (IPTS) telah diletakkan di bawah pengurusan UKB.

Pada masa ini, unit-unit di bawah pengurusan PACE terdiri daripada tiga unit utama iaitu:

PROGRAM YANG DITAWARKAN

  • Program Pendidikan Jarak Jauh
  • Program Kerjasama & Berkembar
  • Program Antarabangsa dan Eksekutif

Program Kolaborasi Di antara Kolej IPTS



To get more information about studying at UUM > Request Info.

Related:

Comments

Popular posts from this blog

Senarai IPTA dan IPTS di Malaysia 2019

IPTA Malaysia: 10 Senarai Universiti Awam (IPTA) Terbaik di Malaysia Mengikut Ranking 2019 - 2020

Syarat Kemasukan UM (Universiti Malaya) lepasan SPM 2019